RIGTIG GOD PÅSKE!

Fragtmændene holder påskeferie - d. 28 Marts t.o.m. 1 April.

Guide: Bliv klar til killinger

jacob n masters |

De fleste mennesker foretrækker at få en killing, når de beslutter at øge familien med en kat. Killinger er bedårende, bløde og legesyge. Her er alt, du skal vide, når en killing er på trapperne.

Killingen skal være mindst 12 uger

En killing skal ifølge gældende lovgivning blive hos sin mor, til den er 12 uger gammel. Det skyldes, at katte lærer deres sociale kompetencer fra slægtninge, herunder primært mor og søskende. Det er ulovligt at tage killinger fra moderen, før de er 12 uger, og resultatet kan være katte, der ikke kan begå sig socialt; både blandt andre dyr og mennesker. En kat kan ikke præges på samme måde som en hund, og killinger under 12 uger har ikke fået de nødvendige kompetencer med sig og vil derfor have risiko for at være nervøse, aggressive eller urenlige.

Inden afhentning

Sørg altid for at have besøgt din killing, inden du henter den. Gerne flere gange. Dels kan din killing nå at lære dig lidt at kendte i trygge omgivelser, og dels kan du sikre, at killingen er sund og rask og kommer fra et ordentligt hjem. Kig altid ører, øjne og pels efter, og vurder morkattens temperament og helbred. Din killing skal være vaccineret og have fået ormekur, inden du henter den.

Foder

Det er vigtigt, at din killing får et ordentligt foder, der indeholder den næring og de vitaminer, som en lille killing har brug for i sin opvækst. Det anbefales at give tørfoder beregnet til killinger i mindst 12-18 måneder. Det kunne f.eks. være Hills kattemad til killinger. Det kan være en god idé at få lidt mad med fra killingens tidligere hjem, så du kan blande det i det foder, du selv vælger og derved undgå maveproblemer ved et brat skifte. Miks gerne foderet i en uge, hvor blandingen vejer mere og mere til det nye foders side.

Vælger du et kvalitetsfoder, behøver du ikke give mineraler og vitaminer ved siden af. Det er desuden lettere at få katten gjort renlig. Det skyldes, at der i de billigere fodertyper er fyldstoffer, som katten ikke kan optage, hvilket medvirker hyppigere afføring.

Renlighed

De fleste katteejere har fokus på renlighed fra starten. Er katten minimum 12 uger, når du henter den, burde den være nogenlunde renlig. Der kan ske mindre uheld; især lige i begyndelsen, hvor killingen skal vænne sig til et nyt hjem, nye mennesker og i det hele taget at være adskilt fra sin mor og sine søskende.

Sørg for, at kattebakken er tilgængelig. Begynder killingen at tisse eller besørge et andet sted, flytter du den over i kattebakken. Flyt også gerne tis og afføring med, hvis muligt. Skæld ikke din killing ud ved uheld. Den forstår ikke at koble sammenhængen, og skældud vil have en negativ effekt på jeres relation. Katten vil blive utryg, og utrygge katte har større risiko for at forblive urenlige.

Vaccination og ormekur

Din killing skal være vaccineret og have fået ormekur, når du overtager den. Ormekur gives første gang ved 5-6 ugers alderen og igen ved 10-11 ugers alderen. Derfra skal din kat kun have ormekur som behandling ved påvist sygdom. Killingen skal vaccineres første gang ved 11-12 ugers alderen og igen 4 uger senere. Derfra skal den vaccineres én gang årligt. Vaccinationen beskytter din kat imod katteinfluenza, snue og kattesyge.

Øremærkning

Det er ikke lovpligtigt at få øremærket sin kat, men det er en god idé. På den måde kan du blive kontaktet, hvis din kat er blevet væk og bliver fundet af andre. Enhver dyrlæge kan tjekke øremærkningen, som er en kode, der tatoveres i kattens øre under fuld narkose. Koden skal registreres hos Det Danske Katteregister. Øremærkningen kan foregå på ethvert tidspunkt, men det anbefales at få det gjort i forbindelse med neutralisation, hvor katten alligevel er i narkose.

Neutralisation

Medmindre du har et ønske om at få killinger, anbefales det altid at neutralisere din kat. Dels hjælper det typisk på renlighed, især hos hankatte, og dels afhjælper det strejfen. I Danmark indleveres eller efterlades der hvert år mange uønskede killinger hos dyrehjælpsorganisationer, og derfor er det en rigtig god idé at gøre en aktiv indsats for at undgå at få killinger, der ikke var planlagt. Det anbefales at få neutraliseret sin kat, når den er kønsmoden, hvilket typisk sker i 6-7 måneders alderen.

Underholdning

De fleste katte har, modsat mange hunde, ingen problemer med at være alene hjemme. Katte er ikke deciderede flokdyr; de kan sagtens leve alene, men de kan også begå sig i en flok. Til gengæld kræver de stimuli. Er der tale om en udekat, vil stimulien komme helt naturligt i form af jagt, men er katten typisk inde, vil det være nødvendigt med legetøj, der kan simulere en jagt, f.eks. legetøj med en fjer for enden af en stang, som katten kan jage. Skal katten være meget alene, kan det overvejes at få en kat mere. Eventuelt to katte fra samme kuld.

En understimuleret kat kan resultere i manglende renlighed, eller at katten ødelægger ting i hjemmet. Katte har også et stort behov for stimuli i form af kontakt – enten med mennesker eller andre katte.

Afgiv din kommentar

Bemærk alle kommentarer skal godkendes før man ser dem på siden.