RIGTIG GOD PÅSKE!

Fragtmændene holder påskeferie - d. 28 Marts t.o.m. 1 April.

Mange hunde og katte har tandproblemer

Dyrlægehuset Videbæk |

En stor del af problemerne skyldes tandsten. Næsten alle hunde og katte får tandsten med alderen. Nogle tidligere og meget mere end andre. Fælles for alle er, at tandsten kan undgås og forebygges med tandbørstning.

Tandsten kan ses som brune belægninger på dyrets tænder. Det lugter og giver dårlig ånde. Med tiden kan tandkødet blive betændt og der vil udvikles parodontose. Hvis du kan se, der er kommet tandsten, så kan du desværre ikke børste det væk med tandbørsten. Det kræver en grundig rensning og polering i bedøvelse for at få tandstenen fjernet.

Men den gode nyhed er, at når tænderne og tandkødslommerne er renset for tandsten og plak, så kan du holde tandstenen fuldstændig væk med tandbørstning, hvis du kommer i gang indenfor en uge efter en tandrens.

Hvorfor kommer der tandsten? Og hvorfor kan tænderne blive løse og skal fjernes?

Tandsten dannes af bløde bakteriebelægninger, såkaldt ”plak”, som sætter sig fast på tænderne og forkalkes ved kontakt med spyt.

I forbindelse med tandsten og betændelse, vil tandkødet ofte løsnes, idet tandens støttevæv nedbrydes, og tandkødslommerne bliver dybere og dybere. Når tandkødets fæste løsnes fra tanden, kan bakterier og madrester sætte sig fast imellem tandkødet og tanden. Det er altså ikke tandstenen i sig selv, der medfører tandløsning, men derimod den betændelse, der opstår i tandkødet og kæbeknoglen på grund af bakterier.

Derfor er det allerbedste forebyggende middel: daglig tandbørstning for at fjerne plak. Og til de dyr, der har begyndende parodontose, er det tandbørstning i kombination med Hexagel. Hexagel virker bakteriedræbende, og dermed holdes de dybe tandlommer bedre rene.

Hvorfor får min hund eller kat tandsten igen, selvom den har fået renset tænder?

Det er simpelthen fordi, at der hele tiden kommer bakteriebelægninger/plak på tænderne, selv om de er renset og poleret, så de er helt fine, glatte og rene, når hunden eller katten går hjem fra klinikken efter en tandrens. Når plakken ikke bliver fjernet, så forkalkes plakken og bliver til tandsten. Allerede efter 2-3 uger kan man se ny plak og tandsten begynde at danne sig, hvis hunden eller katten hører til dem, der nemt danner tandsten. Derfor er det vigtigt, at kunne børste tænder på dyret, og få begyndt på det med det samme efter en tandrens.

Hvad gør jeg hvis mit dyr ikke vil have børstet tænder?

Hvis dyret på trods af blid opstart, godbidder, ros og hygge, bare ikke vil have børstet tænder, så kan man bruge Hexagel, der smøres ind på tænderne, specialfoder med tandrensende effekt, tyggeben, AquaDent i drikkevandet, Plaque Off, der drysses på foderet mm.

Der findes rigtigt meget på markedet, der kan hjælpe. MEN det er aldrig nok, der vil på trods af alle disse produkter stadig dannes tandsten, da tandbørstning er det eneste, der virker ordentligt. Og så er der kun tilbage at holde godt øje med tænderne og tandkødet og sørge for, at der med jævne mellemrum bliver renset tænder i bedøvelse. Nogle hunde og katte kan klare sig med tandrensning 1 gang årligt, andre skal have renset tænder med 4-6 måneders interval. Generelt er det de små hunderacer og ældre dyr, der danner meget tandsten.

Med venlig hilsen

Bettina Noes Dueholm, dyrlæge

Dyrlægehuset Videbæk A/S
Ørnevej 1
6920 Videbæk
info@dhvb.dk

www.dyrlægehusetvidebæk.dk

Afgiv din kommentar

Bemærk alle kommentarer skal godkendes før man ser dem på siden.