Translation missing: da.collections.general.collection_label: Specialkost til katter

Hos "Os med kæledyr" samarbejder vi med flere dyrlæger i Danmark om salg af sygdomsdiæter til katte. Vi står udelukkende for formidling og dermed selve salget af foderet. Du bør derfor ALTID konsultere din dyrlæge, hvis din kat er syg og kan have behov for specialfoder. Der er nemlig stor forskel på, hvilken type sygdomsdiæt der anbefales, afhængigt af kattens tilstand.

Vi forhandler bl.a. følgende sygdomsdiæter: Hill’s Prescription Diet til kat og Specific til kat.

Foder til syge katte

Hvis din kat er syg; enten kronisk eller akut, bør du overveje at give en sygdomsdiæt som alternativ eller supplement til det almindelige foder. Hvad, der anbefales, afhænger af det enkelte tilfælde, hvorfor du bør rådføre dig med din dyrlæge, inden du bestiller specialfoder.

Sygdomsdiæterne fås i mange forskellige varianter, afhængigt af sygdommen, og det er sammensat, så det dels er lettere at optage, og så det har et næringsindhold, der afhjælper sygdommen og eventuelle smerter. Hos Uswithpets.dk kan du bl.a. købe foder til katte med:

• Nyresygdomme
  • Leversygdomme
  • Fødevareallergi
  • Urinvejsproblemer
  • Overvægt
  • Mavetarmsygdomme

Vær opmærksom på, at foderet kan kræve en glidende overgang fra det almindelige foder for at undgå dårlig mave hos katten – også selvom sygdomsdiæterne generelt er mere skånsomme for maven.

Sygdomsdiæt kan ikke stå alene

Det er vigtigt at være opmærksom på, at sygdomsdiæten sjældent kan stå alene i behandling af sygdom hos katte. Typisk vil det være en del af et behandlingsforløb, hvor katten sideløbende skal have medicin eller anden form for behandling. Sygdomsdiæten kan desuden være konsekvent, men den kan også være midlertidig, hvis der f.eks. er tale om en mavevirus, hvor katten kan have brug for skånemad i en periode.

Vær opmærksom på, om din kat spiser af sit nye foder. Katte har smagspræferencer, og når du skifter foder, er det derfor vigtigt at være opmærksom på, om din kat kan lide det. Hvis ikke det er tilfældet – og hvis ikke der bare er tale om manglende appetit i forbindelse med sygdommen – kan du forsøge et tilsvarende foder fra et andet mærke.

Behandling af overvægt hos katte

Hvis din kat er overvægtig, kan der opstå følgesygdomme, som kan betyde både smerter og forkortelse af levetiden. Derfor bør du altid behandle dine overvægtige kat. Behandlingen består dels af færre kalorier og dels af motion. De færre kalorier gives bedst ved en diæt for overvægtige katte, da din kat så fortsat kan spise sammen mængde og få samme mæthedsfølelse. Motionen er nemmest via leg, hvor katten får rørt sig.

Din dyrlæge kan fastslå, om din kat er overvægtig, men du kan typisk også selv vurdere det ved at se og mærke på din kat.