Translation missing: da.collections.general.collection_label: Foder, Godbidder & Tilbehør til allergi hunde

Hvilke symptomer ses hos hunde & hvad er de hyppigste årsager - til allergi

Hudproblemer hos hunde

Kan omfatte kløe, rødme, hævelse og sår. Disse symptomer viser sig ofte på poterne, der bliver røde og ømme, og hunden slikker oftere. Fugtige poter og rødlig pels kan indikere en svampeinfektion, da fugt og varme skaber ideelle betingelser for svampe.

Øreproblemer hos hunde

Kan ses som ørevoks, rødme, hævelse og kløe. Hvis din hund ryster på hovedet eller klør sig omkring ansigtet, kan det være tegn på et øreproblem. Ofte skyldes det en overreaktion i ørekanalen, hvilket skaber gode betingelser for bakterier og svampevækst.

Mave-tarmproblemer

hos hunde kan inkludere opkast og/eller diarré. Nogle hunde kan have symptomer fra flere kategorier. Andre tegn på allergier kan være hoste, nysen eller udflåd fra øjne og næse. Kløe viser sig typisk i ører, ansigt, poter, armhuler og lyske.

Udefra miljøet

Dette kan inkludere ting som lopper, mider, pollen og græs. Dette betegnes også som atopi og ligner meget menneskers høfeber.

Foderallergi

Manifesterer sig primært ved ikke-sæsonbestemt kløe. Det kan dog også forårsage gastrointestinale problemer såsom mavesmerter, forstoppelse, opkast, diarré, slim i afføringen, blod i afføringen og vægttab.

Sådan håndteres atopisk allergi hos hunde:

Hyposensibilisering:

Hvis din hund er blevet testet positiv for allergi over for en eller flere specifikke allergener, kan der bestilles specialfremstillet medicin til en procedure kaldet hyposensibilisering. Denne behandling indebærer injektioner med stigende doser af allergener for at "omprogrammere" hundens immunforsvar. Dette reducerer overreaktionen på disse allergener og tillader kroppen at tolerere dem uden uønskede reaktioner. Denne behandling har en succesrate på cirka 70% for forbedring af symptomer eller fuldstændig behandling. En ulempe ved behandlingen er, at det kan tage op til 6-12 måneder, før forbedringer observeres, og at det kræver regelmæssige injektioner.

Symptombehandling:

En alternativ mulighed er symptombehandling, hvor behandlingen tilpasses den enkelte patients kliniske symptomer. Dette kan omfatte kløestillende medicin til en hund med intens kløe eller øredråber til en hund med øreproblemer. De fleste hunde med atopisk allergi udviser symptomer i huden, ørerne og/eller poterne. Der er inden for de seneste 10 år udviklet mere skånsomme medicinske behandlinger, der ikke har de samme bivirkninger som tidligere anvendte og din dyrlæge vil vide meget mere om dette, så er det den vej du vil gå, så kan din dyrlæge fortælle meget mere omkring denne type behandling.

Foder:

Det anbefales at skifte til et foder, der styrker hudens naturlige forsvarsmekanismer for alle hunde med atopisk allergi. Allergisk påvirket hud kan blive tør og danne små sprækker, hvilket skaber adgangsveje for allergener, der kan optages af kroppen og udløse allergiske reaktioner. Derfor anbefales et foder med den rette sammensætning af mættede fedtsyrer, olier og andre plejende proteiner til huden. Vi anbefaler du kigger på Hill's Prescription Diet eller Specific, som begge har flere typer foder, som kan kan hjælpe på dette.

Vask & Badning:

I mange tilfælde kan symptomerne mindskes ved at bruge en allergivenlig shampoo til at vaske hunden. Dette fjerner mange af allergenerne fra hudens overflade, hvilket forhindrer dem i at blive optaget af kroppen og udløse allergiske reaktioner. Hvis hunden er meget allergisk over for et bestemt allergen, kan kontakt med hudens overflade udløse en nældefeber-lignende reaktion. Regelmæssig vask af hunden kan også forhindre dette. Vi tilbyder bl.a. Allerderm Calm shampoo fra Virbac og TRIZCHLOR 4 fra Dechra, som virker genopbyggende og beroligende på rød og irriteret hud.